Invattur Cabecera 2
Noticias
El 50% de les empreses turístiques destinen a innovació entre l’1% i el 4% de la seua facturació

El 50% de les empreses turístiques destinen a innovació entre l’1% i el 4% de la seua facturació

Publicado por Administrador el 11 julio 2017

 

La proposta de processos de cocreació amb els clients, l’establiment de vincles a través de les xarxes socials i la inversió en estructura són les principals tendències del desenvolupament de la innovació en les empreses turístiques espanyoles, segons l’informe Estat de la Innovació Turística a Espanya 2017, elaborat per ESADE, en col·laboració amb Deloitte, l’Institut Tecnològic Hoteler (ITH) i la Plataforma Tecnològica del Turisme Thinktur.
 

Segons va destacar el professor Josep Francesc Valls, catedràtic del Departament de Direcció de Màrqueting d’ESADE-URL i autor de l’informe. “El informe destaca la cocreació -entesa com fer participar al client en el disseny del producte turístic i dels serveis- com l’àmbit principal d’innovació en 2017. En segon lloc, assenyala les xarxes socials, utilitzades per a establir relacions duradores amb els turistes, abans, durant i després del viatge. I, finalment, la inversió en estructura, és a dir, l’alineació del talent amb els actius per a enfocar-se en el client”.
 

Per setè any consecutiu, l’Aula Internacional d’Innovació Turística (AIIT) d’ESADECREAPOLIS ha analitzat l’estat de la innovació en els hotels, en la restauració, en el transport, en la distribució, en les empreses d’oci, cultura i entreteniment, i en els organismes públics. La mostra conté 501 casos, seleccionats proporcionalment entre els diferents subsectors i les diferents comunitats autònomes, en funció de la importància de l’oferta turística espanyola.

 
Per a Jorge Schoenenberger, soci director de Travel, Hospitality, Leisure & Transport de Deloitte, “la innovació és una potent eina per a generar valor afegit, doncs incideix en factors com a l’estalvi dels costos, l’increment de les vendes o la millora de l’experiència del viatger. Les dades analitzades en aquest informe reflecteixen aspectes fonamentals per a un sector tan competitiu com el turístic a Espanya”.
 

Es normalitzen les inversions per a innovar en turisme

“El nostre anàlisi revela que més del 50% de les empreses turístiques destinen entre l’1 i el 4% de la seua facturació a innovació. Es tracta d’una mitjana normalitzada pel que fa als altres sectors de l’economia española”, ha assenyalat el professor Valls, que ha destacat també que “ha augmentat el percentatge de les empreses que han invertit < 1 % en innovació (del 14,6% al 25,1% entre 2012 i 2016), moltes de les quals ho han fet per primera vegada”. L’informe subratlla que, en menys de quatre anys, el percentatge de les quals innoven i desitgen accelerar el procés ha passat del 34 al 44%, mentre el de les quals no innoven i no tenen interès a fer-ho s’ha reduït del 35 al 27%.
 

Els clients i els empleats, les principals fonts d’innovació

Segons dades de l’informe, els clients i els empleats són les principals fonts d’innovació per a les empreses turístiques (3,9 i 3,8 sobre 5, respectivament), per davant dels proveïdors, els distribuïdors, el canal i els competidors (entre 3,7 i 3,4). I s’amplia la distància pel que fa als creadors de tendències, les start-ups, les administracions públiques i les universitats (totes elles per sota de 3,2).
 

D’altra banda, les empreses enquestades asseguren que la innovació és rellevant per a millorar la tecnologia que ofereixen als seus clients (4,2 sobre 5), per a augmentar el nombre dels clients (4,1 sobre 5) i per a millorar la imatge (4,1). Menys rellevant resulta la innovació per a la millora de la sostenibilitat (3,3), l’augment dels preus o la reducció dels costos (3,7).
 
Les start-ups turístiques, les més ràpides en monetitzar

La majoria dels empreniments del sector es caracteritzen per una baixa inversió, que es rendibilitza a molt curt termini. Segons els resultats de l’enquesta, el 63% dels projectes van requerir entre 3.000 i 20.000 euros, i solament el 8%, més de 100.000 euros. Per açò, els emprenedors es basen en els seus propis recursos i prescindeixen en la seua majoria dels business angels, el capital de risc, els préstecs participatius, o elcrowdfunding, segons ha destacat Álvaro Carrillo de Albornoz, director general de l’ITH.
 

Aquesta dada explica que el turisme siga el sector en què les start-ups entren en el mercat i monetitzen més ràpidament. Crida l’atenció el curt espai de temps que intervé entre el naixement d’una idea emprenedora en turisme i la seua incorporació al mercat: el 74% dels enquestats assenyalen que en menys d’un any ja van començar a obtenir beneficis, i el 12%, entre un any i dos.
 
Facilitats i obstacles per a emprendre

Segons els resultats de l’enquesta, els principals factors facilitadors a l’hora d’emprendre són el mentoring, la formació i l’assistència a seminaris i congressos (en el 70% dels casos). Li segueixen la capacitat de lideratge i de treball en equip (59%) i la facilitat de comunicació (42%). El principal obstacle segueix sent, para quasi la meitat de la mostra (46%), l’absència de suports oficials, seguida de la falta de coneixements empresarials (27%) i la por al fracàs (26%).

 

Font: ITH

 

 

 

Síguenos en Facebook
Síguenos en Twitter